Team

Hieronder stellen onze teamleden zich voor!


Barbara van den Bosch (oprichter en bestuurder)
‘Wie denkt dat kennis duur is weet niet wat domheid kost’ – Socrates

Ik wil het onderwijs in Nederland veranderen en waarom? Dat wil ik graag illustreren aan de hand van een persoonlijk voorbeeld. Mij ging leren op de basisschool en middelbare school altijd heel makkelijk af en ik haalde met vlag en wimpel mijn gymnasium. Ik heb een broertje – laat daar de vlag en de wimpel maar weg – waar ik uren mee kon blokken en woordjes leren en dan haalde hij nog een 2 voor zijn Duits (of Frans). En wat krijg je dan: ik deed het goed op school dus ik genoot vrijheden en mijn broertje deed het ‘slecht’ en moest van voetbal af (zijn enige hobby op dat moment) zodat hij meer tijd kon besteden aan zijn huiswerk. Je kunt je wellicht indenken wat dit deed voor zijn zelfvertrouwen. Eindstand: mijn broertje (inmiddels volwassen) spreekt zeven talen vloeiend en mij breekt het zweet uit als ik Engels moet gaan praten. Conclusie: het onderwijssysteem heeft gefaald mijn broertje iets te leren wat hij wel kon. En het onderwijssysteem heeft gefaald mij werkelijk een taal aan te leren, buiten het succesvol halen van de betreffende toets. Ik wil maatwerk in het onderwijs, zonder labels, niveaus, toetsen aan gemiddelden, etc. Zonder goed of fout en ieder op zijn eigen tempo en manier. Die drive werd nog concreter omdat ik het reguliere onderwijs niet voor mijn twee neefjes wil, maar realiseerde mij al snel dat ik het voor geen enkel kind meer wil. En daarom hoop ik dat democratisch onderwijs Nederland gaat veroveren. Wij beginnen in Rotterdam.

Vernieuwend onderwijs is een dure ‘hobby’, dus in het dagelijks leven ben ik ondernemer in de advocatuur. Ik heb mijn eigen werving & selectiebureau en ben initiatiefnemer van de businessclub Rotterdammers4Rotterdammers.

Wil je me verder leren kennen? Lees dan ook vooral mijn blogs of neem contact op via barbara@viveredemocratischonderwijs.nl en LinkedIN.


Mariska Mouwen-van den Bosch (oprichter, bestuurder en directeur)
‘Als je moeder wordt, is dat niet alleen van je eigen kind, maar gelijk van alle kinderen in de wereld’ – onbekend

Als er ooit een leerling was die perfect in het huidige schoolsysteem paste, was ik het. Zonder enige moeite rolde ik door mijn basisschool en VWO heen. Met minimale inspanning haalde ik voldoendes, ik was geliefd bij mijn leraren, had leuke vriendinnen en was ook thuis een makkelijke meid. Waarom dan nu zoveel moeite voor het opzetten van een democratische school? Omdat een schoolcarrière zoals ik die had geen tijd over laat om je passie te vinden of je talenten te ontwikkelen. En je nooit prikkelt om je te verdiepen in andere dingen dan de voorgeschreven vakken. Je voorbereidt op een gemiddeld leven. Nu nog ben ik zoekende naar de dingen die ik écht wil, goed kan en waar ik werkelijk gelukkig van wordt. Dingen die ik graag had uitgezocht toen ik nog vrij was van ‘volwassen’ verplichtingen en zorgen: mijn schooltijd.

Toen ik (fulltime) moeder werd was ik meer gemotiveerd om te leren dan ooit. Alle onderwerpen die maar raakten aan het krijgen en begeleiden van kinderen heb ik volledig uitgediept via boeken, filmpjes en internet. Lees ook mijn blog voor een verslag daarvan. En daardoor vond ik ook een paar van mijn eigen passies terug. Bijvoorbeeld op het gebied van lekker, natuurlijk en volwaardig koken. Maar een van de belangrijkste dingen is het besef dat ik thuis een omgeving kan creëren voor mijn kinderen waardoor ik ze kan faciliteren om het beste uit zichzelf te halen. Wat dat dan ook moge zijn. Dit wil ik van huis graag doortrekken naar school, omdat dat in mijn ogen één en het zelfde is. Het bieden van een inspirerende, liefdevolle en veilige (leer)omgeving, ondersteund met volwaardige, verse voeding, waardoor kinderen zonder belemmering kunnen groeien en ontwikkelen is mijn doel. En dan het liefst voor zoveel mogelijk kinderen in Nederland. Om mee te beginnen :-).

Ik schrijf ook met regelmaat blogs op deze site en ben te bereiken via email: mariska@viveredemocratischonderwijs.nl en LinkedIN.


Dennis de Wit (bovenbouw)

Ik mag mij met trots tot het onderwijsteam van ‘Vivere democratisch onderwijs’ scharen. Ik ben woonachtig in Rotterdam. Ik vind het heerlijk om in een diverse stad als Rotterdam te leven en ik ben blij dat er nu ook een democratische school te vinden is. In mijn vrije tijd speel ik fanatiek korfbal, bezoek ik vaak concerten en spreek ik graag af met vrienden onder het genot van een lekkere kop koffie.

Nadat ik in 2011 de Pabo heb afgerond, ben ik gaan doorstuderen en heb ik mijn master ‘Onderwijskunde’ afgerond op de universiteit in Leiden. Daarna ben ik eerst nog in mijn eentje een periode gaan backpacken door Australië en Thailand. Van deze ervaring heb ik geen moment spijt gehad en reizen trekt mij nog steeds wel aan. In het basisonderwijs gaat mijn voorkeur uit naar het oudere kind. Binnen Vivere zal ik mij ook gaan inzetten om de bovenbouw meer op te zetten en in de toekomst willen we ook uitgroeien naar voortgezet onderwijs.

Het onderwijs is één van de belangrijkste pilaren in de maatschappij en ik ben blij dat ik werkzaam ben in dit mooie beroepsgebied. Ik oefen mijn taak als leerkracht met plezier uit en vind het een mooie uitdaging om kinderen te inspireren en hen kinderen mij te laten inspireren. Toen ik werkzaam was in het reguliere onderwijs, zette ik mij vooral in om de lessen zo verrassend mogelijk te maken.  Het reguliere onderwijs is een plek waar inspiratie naar mijn mening helaas nog te weinig ruimte krijgt. Daarentegen is de norm om te presteren nog te zwaar aanwezig. Het democratische onderwijs biedt veel meer mogelijkheden om kinderen te laten ontdekken waar ze goed in zijn, wat ze zelf willen leren en geeft meer vrijheid om jezelf te ontwikkelen tot een compleet mens. Dat er hierbij echt geluisterd wordt naar kinderen is iets wat we misschien niet zijn gewend, maar ik ben overtuigd dat kinderen ons ook nog veel kunnen leren. Dat kinderen zich op onze school op een juiste manier leren uit te spreken is iets waar ze de rest van hun leven profijt van zullen hebben.

Ik zie het als een leuke uitdaging om hier mijn steentje aan bij te dragen en te zorgen dat we het onderwijs op een positieve manier kunnen veranderen.


Tobias Hoendervangers (bovenbouw)

“If the emotions are free, the intellect will look after itself” – A.S. Neill

Gedurende de laatste jaren van mijn PABO-opleiding heb ik kennis gemaakt met deze vorm van onderwijs, en werd ik zo enthousiast dat ik me volledig ben gaan richten op democratische educatie. Het voelt voor mij als een vorm die aansluit bij de natuurlijke ontwikkeling van kinderen, en ik ben helemaal weg van de manier waarop de combinatie van vrijheid, verantwoordelijkheid, zelfstandigheid en gelijkwaardigheid kinderen in hun kracht laat staan, en ze in staat stelt om zelf de wereld en het leven te ontdekken. Ik reis dagelijks met de trein van Tilburg naar Rotterdam om op deze mooie school te mogen werken, en ik ervaar dat we als team, samen met de studenten en ouders, iets heel moois aan het neerzetten zijn. In mijn rol als staflid beleef ik veel plezier aan het begeleiden van studenten in hun processen, waarbij de individuele coaching van studenten in mijn beleving erg waardevol is. Ik ben verbonden aan de bovenbouw, maar binnen Vivere ben je steeds in contact met kinderen van alle leeftijden, en dit inspireert me dagelijks. In een wereld die zelfstandige, creatieve mensen nodig heeft, denk ik dat wij alle ruimte bieden aan studenten om hun talenten en passies te ontdekken en ontwikkelen, in verbinding en samenwerking met hun omgeving. De zelfsturing die op deze manier gekoppeld blijft aan de natuurlijke nieuwsgierigheid van ieder kind, is enorm waardevol voor de manier waarop zij hun leven zelf vormgeven.


Marco van de Meugheuvel (middenbouw)

Na vele (snuffel)stages, invalwerk en afscheidscadeaus ben ik officieel ‘echt’ staflid. Per september 2019 ben ik drie dagen – woensdag, donderdag en vrijdag – te vinden bij de middenbouw. Ik ga me inzetten voor het leesonderwijs en leesplezier binnen de school. Naast lezen is ook theater een passie van me. Ik zal ook de theaterlessen verzorgen bij Vivere. Hopelijk kunnen de ouders binnenkort de kunsten van de studenten bewonderen op het podium. Ten slotte zal ik ook een aantal studenten coachen en met hen op ontdekkingstocht gaan naar hun passies en ambities.

Sinds januari 2020 werk ik ook op maandag.


Suzanne Kamps (onderbouw)

Ik werk al jaren lang met jonge kinderen. In mijn vorige loopbaan met de kinderen van 0 t/ m 4 jaar als pedagogisch medewerkster. Hier was ik 15 jaar werkzaam. Ik heb dit met heel veel plezier gedaan, maar het was tijd voor wat nieuws. Ik kreeg de kans om bij Vivere te komen werken en deze kans heb ik met beiden handen aangepakt!

Ik ben nu sinds oktober 2018 werkzaam bij Vivere. Ik werk met de jongste kinderen van Vivere. Ik vond en vind dit een unieke kans om mezelf verder te ontwikkelen. Het werken met kinderen is mijn passie, iets waar ik iedere dag erg vrolijk van wordt. Iedere dag is anders en ik vind het erg leuk om kinderen een leuke, fijne plek te geven waar ze zich goed kunnen ontwikkelen. Daarbij vind ik het erg leuk om kinderen wat te leren.
Het mooie van Vivere is dat kinderen zich mogen ontwikkelen op een eigen tempo. Deze visie past goed bij mij. Ik vind het belangrijk dat er goed naar kinderen gekeken moet worden, hoe ze zich het beste kunnen ontwikkelen. Mijn mening is als er veel gepusht wordt dat dit het leerproces alleen maar tegen gaat werken.

Op Vivere wordt er naar de kinderen geluisterd, Kinderen krijgen de leerstoffen op maat aangeboden, een fijne plek voor kinderen, een veilige plek voor kinderen, kinderen leren dat leren leuk is en vooral het zelf mogen ontwikkelen op hun eigen tempo vind ik erg belangrijk.

Het vernieuwde onderwijs hier als eerst in Rotterdam en ik denk dat Vivere erg groot gaat worden! Zelf gestuurd leren is een hele mooie ontwikkeling in het onderwijs. Kinderen een kans bieden om zichzelf op hun eigen manier te mogen en kunnen ontwikkelen. Dit is voor ieder kind heel erg fijn!

Ik mag wel zeggen dat ik trots ben om hier een staflid te mogen zijn.


Melanie van Wijhe (onderbouw)

Ik ben pas afgestudeerd aan de PABO en sinds 1 april 2019 werkzaam bij Vivere. Na het vervangen van Dennis tijdens zijn vakantie ben ik gebleven om meer ervaring op te doen over democratisch onderwijs. Op dit moment loop ik met alle groepen mee om met en van collega’s te leren. Uiteindelijk hoop ik met de school mee te groeien en mijn eigen groep te mogen draaien.

Naast het werken vind ik gezellig om met vrienden/vriendinnen af te spreken, maar ook lekker thuis op de bank hangen samen met mijn hond en katten is soms fijn!


Henk Bastemeijer Lansink (conciërge/kok)

Ik ben 50 jaar en woon in het mooie Delfshaven met mijn man Pascal en onze 2 honden. Ik ben sinds 1/12/17 werkzaam bij Vivere. Ik wil me heel graag inzetten voor een mooie en een democratische toekomst voor onze volgende generatie.

Hiervoor was ik 12 jaar werkzaam bij Hofplein Rotterdam als gebouwbeheerder.
Ook heb ik 13 jaar als bedrijfsleider gewerkt bij Beljon. Daar heb ik tweedehands meubelen opgeknapt, was ik verantwoordelijk voor verkoop en het aansturen van personeel. Ik heb mijn dienstplicht vervuld en daarna burgerdienst verricht bij de luchtmacht/marechaussee op locatie Iepenburg te Delft.

Ik heb van 1981 tot 1985 de horeca vakschool gedaan en daarna gewerkt als instellingskok. Ik heb ook gewerkt bij bakkerij Klootwijk als bakker.

Nu op naar de toekomst met de kids van nu.


Anne Glas (administratie)

“Everybody is a genuis. But if you judge a fish by its ability to climb a tree it will live its whole life believing that it is stupid” – Albert Einstein

Sinds december 2018 ben ik werkzaam bij Vivere als medewerker (financiële) administratie. Ik voer ook secretarieel ondersteunende taken uit en allerlei voorkomende kantoorwerkzaamheden.

Vanuit mijn rol wil ik mijn collega’s zoveel mogelijk ontlasten qua taken, zodat zij al hun tijd en energie kunnen spenderen aan waar het om draait: onze studenten het beste onderwijs leveren!


Monique Jansen-Verzijden

NB: Monique is momenteel herstellende van een burn-out en is dus momenteel niet werkzaam op de groep.