Team

Hieronder stellen onze teamleden zich voor!


319A6651

Barbara van den Bosch
‘Wie denkt dat kennis duur is weet niet wat domheid kost’ – Socrates

Ik wil het onderwijs in Nederland veranderen en waarom? Dat wil ik graag illustreren aan de hand van een persoonlijk voorbeeld. Mij ging leren op de basisschool en middelbare school altijd heel makkelijk af en ik haalde met vlag en wimpel mijn gymnasium. Ik heb een broertje – laat daar de vlag en de wimpel maar weg – waar ik uren mee kon blokken en woordjes leren en dan haalde hij nog een 2 voor zijn Duits (of Frans). En wat krijg je dan: ik deed het goed op school dus ik genoot vrijheden en mijn broertje deed het ‘slecht’ en moest van voetbal af (zijn enige hobby op dat moment) zodat hij meer tijd kon besteden aan zijn huiswerk. Je kunt je wellicht indenken wat dit deed voor zijn zelfvertrouwen. Eindstand: mijn broertje (inmiddels volwassen) spreekt zeven talen vloeiend en mij breekt het zweet uit als ik Engels moet gaan praten. Conclusie: het onderwijssysteem heeft gefaald mijn broertje iets te leren wat hij wel kon. En het onderwijssysteem heeft gefaald mij werkelijk een taal aan te leren, buiten het succesvol halen van de betreffende toets. Ik wil maatwerk in het onderwijs, zonder labels, niveaus, toetsen aan gemiddelden, etc. Zonder goed of fout en ieder op zijn eigen tempo en manier. Die drive werd nog concreter omdat ik het reguliere onderwijs niet voor mijn twee neefjes wil, maar realiseerde mij al snel dat ik het voor geen enkel kind meer wil. En daarom hoop ik dat democratisch onderwijs Nederland gaat veroveren. Wij beginnen in Rotterdam.

Vernieuwend onderwijs is een dure ‘hobby’, dus in het dagelijks leven ben ik ondernemer in de advocatuur. Ik heb mijn eigen werving & selectiebureau en ben initiatiefnemer van de businessclub Rotterdammers4Rotterdammers.

Wil je me verder leren kennen? Lees dan ook vooral mijn blogs of neem contact op via info@viveredemocratischonderwijs.nl.


BARBARELLA_FAB6146Mariska Mouwen-van den Bosch
‘Als je moeder wordt, is dat niet alleen van je eigen kind, maar gelijk van alle kinderen in de wereld’ – onbekend

Als er ooit een leerling was die perfect in het huidige schoolsysteem paste, was ik het. Zonder enige moeite rolde ik door mijn basisschool en VWO heen. Met minimale inspanning haalde ik voldoendes, ik was geliefd bij mijn leraren, had leuke vriendinnen en was ook thuis een makkelijke meid. Waarom dan nu zoveel moeite voor het opzetten van een democratische school? Omdat een schoolcarrière zoals ik die had geen tijd over laat om je passie te vinden of je talenten te ontwikkelen. En je nooit prikkelt om je te verdiepen in andere dingen dan de voorgeschreven vakken. Je voorbereidt op een gemiddeld leven. Nu nog ben ik zoekende naar de dingen die ik écht wil, goed kan en waar ik werkelijk gelukkig van wordt. Dingen die ik graag had uitgezocht toen ik nog vrij was van ‘volwassen’ verplichtingen en zorgen: mijn schooltijd.

Toen ik (fulltime) moeder werd was ik meer gemotiveerd om te leren dan ooit. Alle onderwerpen die maar raakten aan het krijgen en begeleiden van kinderen heb ik volledig uitgediept via boeken, filmpjes en internet. Lees ook mijn blog voor een verslag daarvan. En daardoor vond ik ook een paar van mijn eigen passies terug. Bijvoorbeeld op het gebied van lekker, natuurlijk en volwaardig koken. Maar een van de belangrijkste dingen is het besef dat ik thuis een omgeving kan creëren voor mijn kinderen waardoor ik ze kan faciliteren om het beste uit zichzelf te halen. Wat dat dan ook moge zijn. Dit wil ik van huis graag doortrekken naar school, omdat dat in mijn ogen één en het zelfde is. Het bieden van een inspirerende, liefdevolle en veilige (leer)omgeving, ondersteund met volwaardige, verse voeding, waardoor kinderen zonder belemmering kunnen groeien en ontwikkelen is mijn doel. En dan het liefst voor zoveel mogelijk kinderen in Nederland. Om mee te beginnen :-).

Ik schrijf ook met regelmaat blogs op deze site en ben te bereiken via email: info@viveredemocratischonderwijs.nl.


Karin de Man-Ram
Karin de Man-Ram
~ als alle kinderen dezelfde kip moeten knippen, kunnen ze nooit hun ei kwijt ~

Mijn naam is Karin de Man-Ram en heb 17 jaar in het reguliere onderwijs gewerkt. Naast mijn werk als leerkracht heb ik een yogastudio met als specialisatie kinder-en tieneryoga, mindfulness voor kinderen en kindermeditatie.
De passie voor het werken met kinderen heeft er al van jongs af aan in gezeten. Als meisje van 9 liep ik al met alle buurkindjes educatieve uitjes te verzinnen. Eendjes voeren, hoe bouw je een hut en hoe kun je hard maar veilig schommelen en hoe kom je voor jezelf op. Mijn zorgzaamheid en verantwoordelijkheid waren op die leeftijd al erg hoog. En altijd met een zwak voor leeftijdsgenootjes die buitengesloten werden.
De keuze voor de Pabo was voor mij daarom een logische stap. Kinderen met liefde en aandacht bijstaan in nieuwe processen en komen tot doelen.
De kleutergroep en groep 3 zijn mijn specialisme geweest die afgelopen jaren.

Naarmate ik mij verder ontwikkelde door de jaren heen op het gebied van theateractiviteiten voor kinderen, natuuractiviteiten voor kinderen, omgaan met hooggevoelige kinderen, nlp, kindercoaching, kinder/tieneryoga, mindfulness voor kinderen en kindermeditatie merkte ik dat het hoge tempo waarin kinderen in het reguliere onderwijs moeten presteren, zo ver af ligt van hoe mijn visie op ontwikkeling is.
In rust, aandacht en op het eigen tempo en niveau educatie aanbieden, is naar mijn idee hoe het hoort te zijn. Dit past bij de visie van democratisch onderwijs.

Vandaar deze nieuwe en zeer uitdagende stap in mijn onderwijsloopbaan die aansluit bij mijn visie maar vooral bij mijn hart.


Monique Verzijden
Monique Verzijden

Ik ben een moeder van twee kinderen, Senna van 8 en Xander van 14 jaar, wonend in Spijkenisse. Ik vind het heerlijk om lekker buiten in de natuur hard te lopen, te fietsen of te wandelen.

Al vanaf mijn tienerjaren wist ik dat ik ‘juf’ wilde worden. Ik was bij mijn ouders thuis de oudste van drie kinderen.
Na het doorlopen van de HAVO ben ik op de PABO beland en stond ik als 21 jarige voor een kleuterklasje. Wat vond ik dat leuk! Het werken met kinderen is net als toen nog altijd iets dat ik heel graag doe.

Inmiddels zijn we alweer bijna 20 jaar verder en sta ik nog steeds voor de klas. Tot nu toe altijd in het reguliere onderwijs waar ik me verder heb ontwikkeld tot de juf die ik nu ben. Door de werkervaring die ik op heb gedaan, de cursussen en workshops die ik heb gevolgd maar ook door de persoonlijke ontwikkelingen die ik heb doorgemaakt, heb ik mij ontwikkeld tot een juf die het erg belangrijk vindt, dat ieder kind gezien wordt voor wie hij of zij echt is. Een kind moet zich veilig voelen, voor het zich open kan stellen en verder kan ontwikkelen.
Een kind is zoveel meer dan alleen taal en rekenen! Ik geloof erin kinderen te wijzen op wat ze wel kunnen en zo zelfvertrouwen op te bouwen. Ik geloof in de kracht van een positieve benadering.

En toen was daar de info avond van Vivere Democratisch Onderwijs.

Toen ik de uitleg hoorde van het democratisch onderwijs, werd ik direct enthousiast. Deze manier van werken sluit helemaal aan bij mijn visie van de ontwikkeling van kinderen: het creëren van veiligheid, kinderen die de mogelijkheid krijgen hun talenten en ontwikkelingen zelf te sturen vanuit nieuwsgierigheid en enthousiasme, het werken op eigen niveau, de leeftijdmix, de vele aandacht voor creatieve vakken. Kortom….oog voor het complete kind!

Hoe mooi is het als je als kind de kans krijgt je eigen ontwikkeling te sturen vanuit je eigen motivatie en nieuwsgierigheid en dat je hierdoor op deze leeftijd al achter je passies en talenten komt? Dit alles binnen de muren van een school die een veilige en uitdagende leefomgeving biedt.

Na de info avond is het balletje snel gaan rollen en nu ben ik heel blij en trots dat ik deel uit mag maken van deze mooie vorm van onderwijs.
Samen met alle ouders, kinderen en collega’s begin ik aan dit mooie avontuur. Alle voorbereidingen zijn al in volle gang. We staan aan het begin van iets moois dat alleen nog maar uit kan groeien tot iets prachtigs!

Ik heb er zin in!



Dennis de Wit

Mijn naam is Dennis de Wit en ik mag mij met trots tot het onderwijsteam van ‘Vivere democratisch onderwijs’ scharen. Ik ben woonachtig in Rotterdam. Ik vind het heerlijk om in een diverse stad als Rotterdam te leven en ik ben blij dat er nu ook een democratische school te vinden is. In mijn vrije tijd speel ik fanatiek korfbal, bezoek ik vaak concerten en spreek ik graag af met vrienden onder het genot van een lekkere kop koffie.

Nadat ik in 2011 de Pabo heb afgerond, ben ik gaan doorstuderen en heb ik mijn master ‘Onderwijskunde’ afgerond op de universiteit in Leiden. Daarna ben ik eerst nog in mijn eentje een periode gaan backpacken door Australië en Thailand. Van deze ervaring heb ik geen moment spijt gehad en reizen trekt mij nog steeds wel aan. In het basisonderwijs gaat mijn voorkeur uit naar het oudere kind. Binnen Vivere zal ik mij ook gaan inzetten om de bovenbouw meer op te zetten en in de toekomst willen we ook uitgroeien naar voortgezet onderwijs.

Het onderwijs is één van de belangrijkste pilaren in de maatschappij en ik ben blij dat ik werkzaam ben in dit mooie beroepsgebied. Ik oefen mijn taak als leerkracht met plezier uit en vind het een mooie uitdaging om kinderen te inspireren en hen kinderen mij te laten inspireren. Toen ik werkzaam was in het reguliere onderwijs, zette ik mij vooral in om de lessen zo verrassend mogelijk te maken.  Het reguliere onderwijs is een plek waar inspiratie naar mijn mening helaas nog te weinig ruimte krijgt. Daarentegen is de norm om te presteren nog te zwaar aanwezig. Het democratische onderwijs biedt veel meer mogelijkheden om kinderen te laten ontdekken waar ze goed in zijn, wat ze zelf willen leren en geeft meer vrijheid om jezelf te ontwikkelen tot een compleet mens. Dat er hierbij echt geluisterd wordt naar kinderen is iets wat we misschien niet zijn gewend, maar ik ben overtuigd dat kinderen ons ook nog veel kunnen leren. Dat kinderen zich op onze school op een juiste manier leren uit te spreken is iets waar ze de rest van hun leven profijt van zullen hebben.

Ik zie het als een leuke uitdaging om hier mijn steentje aan bij te dragen en te zorgen dat we het onderwijs op een positieve manier kunnen veranderen.